Już od sierpnia 2024 roku PKP PLK organizowały nabór do konkursu zakładającego budowę tuneli lub wiaduktów zamiast dotychczasowych kolizyjnych przejazdów kolejowych. Bialski Urząd Miasta przygotował koncepcję likwidacji przejazdu z rogatkami w ul. Łomaskiej i zbudowania w zamian okrężnego dojazdu do os. Za Torami poprzez tunel na przedłużeniu al. Jana Pawła II. Ogłoszone przez kilkoma miesiącami przez UM w internecie konsultacje społeczne nie były dostrzeżone przez radnych i mieszkańców tego osiedla (tylko 4 osoby przyszły na spotkanie konsultacyjne). Uznali je za nierzetelne i zaczęli protestować.
Miasto złożyło w PKP PLK projekt dotyczący większego tunelu samochodowego na przedłużeniu al. Jana Pawła II i przebudowę przejazdu strzeżonego na ul. Łomaskiej na podziemne przejście dla pieszych i drogę rowerową.
Oburzeni żądają swojego tunelu
Radni PiS utworzyli Społeczny Komitet "Nowy Przejazd Wspólna Sprawa". Wsparł ich energicznie działający miejscowy proboszcz Parafii Wniebowzięcia NMP ks. kanonik Andrzej Biernat. Na tłumnym spotkaniu informacyjnym w UM duchowny, jak też wielu protestujących mieszkańców os. Za Torami apelowali o szukanie lepszego rozwiązania. Ksiądz zaproponował, aby przedłużyć ulicę Długą i wykonać tunel pełny (samochodowy i pieszo-rowerowy). Uzyskał ustne poparcie dyrektora siedleckiego Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK Andrzeja Kmiecika, który miał zapewnić kanonika, że "absolutnie nie jest to zamknięta sprawa", a przedłużenie ul. Długiej to "świetne rozwiązanie, świetna koncepcja."
Prezydent i jego urzędnicy poszukiwali kompromisu.
Naczelnik Wydziału Dróg Renata Tychmanowicz poinformowała nas wtedy, że na tym głośnym i nerwowym spotkaniu z mieszkańcami ustalono, iż zostanie przeanalizowana możliwość budowy tunelu na przedłużeniu ul. Długiej i pomysł ten będzie poddamy opiniowaniu przez PKP, Wojsko, Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
- Skonsultujemy z PKP możliwość korekty złożonego wniosku. Po analizie technicznej i zaopiniowaniu przez wymienione jednostki spotkamy się ponownie z mieszkańcami, aby przedstawić ustalenia. Spółka PKP PLK zaopiniowała pozytywnie złożoną do konkursu dokumentację - zaznaczyła naczelnik.
Klamka zapadła?
Kiedy Społeczny Komitet "Nowy Przejazd Wspólna Sprawa" zwołał na środę po południu konferencje prasową dotycząca budowy nowego tunelu, przed południem tego dnia Gabriela Kuc-Stefaniuk, rzecznik prasowy UM Biała Podlaska, poinformowała media, że 8 maja (o godz. 17, w sali nr 238 Urzędu Miasta) odbędzie się prezentacja koncepcji przebudowy przejazdów kolejowych z udziałem ekspertów drogownictwa, urbanistyki i inżynierii ruchu.
Rzecznik zaznaczyła, iż celem tego spotkania jest przedstawienie mieszkańcom - wszystkim uczestnikom ruchu drogowego - wypracowanego rozwiązania zapobiegającego paraliżowi komunikacyjnemu. Zostało one złożone we wniosku w konkursie PKP PLK S.A. i realizacja tej inwestycji ma szanse na współfinansowanie przez spółkę Skarbu Państwa.
- Mimo że wciąż nie wpłynęła do Urzędu Miasta alternatywna propozycja, co deklarowała radna Agnieszka Kulicka na spotkaniu w lutym, ponownie zostaną przedstawione przez specjalistów Urzędu Miasta kluczowe założenia rozwiązania i korzyści z lokalizacji tunelu dla samochodów, rowerzystów i pieszych na przedłużeniu Alei Jana Pawła II do ul. Dokudowskiej oraz przebudowy przejazdu kolejowego w ciągu ul. Łomaskiej na tunel dla pieszych i rowerzystów - podkreśliła Gabriela Kuc-Stefaniuk.
Konferencja z petycją i koncepcją
Kilka godzin później na konferencji radna Agnieszka Kulicka mówiła, że od dwóch tygodni próbowała umówić się z prezydentem Michałem Litwiniukiem, ale odpowiadano jej, że nie ma takiej możliwości.
- Osoba z os. Za Torami przygotowała nam koncepcję tunelu na przedłużeniu ul. Długiej. Zostało ustalone w lutym, że UM wykona wstępną koncepcję i przedstawi co najmniej dwa warianty - twierdziła radna.
W obronę wziął ją też jej kolega z komitetu Marek Forsztek podkreślając, że przygotowano alternatywną koncepcję. Powiedział, iż komitet został zmarginalizowany i odrzucony.
- Panie prezydencie, takich rzeczy się nie robi w stosunku do kobiet. Dlaczego pan atakuje panią, która wstawiła się za mieszkańcami?! Tak się nie robi - nawiązał do wytknięć kierowanych do radnej.
- Nasz pomysł poparliśmy koncepcją. Zebraliśmy pod naszą petycją aż 2155 podpisów. To bardzo dobry wynik. Naprawdę mieszkańcy osiedla są żywo zainteresowani i popierają nasze działania! Oczekujemy na spotkanie z panem prezydentem - powiedział nam radny Wojciech Babicz.
On oraz radna Agnieszka Kulicka i członek komitetu Marek Forsztek złożyli w środę w biurze podawczym Urzędu Miasta petycję z 2155. podpisami oraz koncepcję budowy tunelu na przedłużeniu ul. Długiej.
W piątek Marek Forsztek wraz z ks. kanonikiem Andrzejem Biernatem uczestniczył w spotkaniu z wiceprezydent Justyną Gorczycą oraz kilkoma urzędnikami w Urzędzie Miasta. Przekonywali, że nie kwestionują budowy tunelu na przedłużeniu al. Jana Pawła II, lecz chcą też budowy drugiego na przedłużeniu ul. Długiej.
Czy do końca sierpnia uda się zmodyfikować pierwszy wniosek konkursowy? - jest to chyba wątpliwe. Protestujący liczą na kolejny wniosek tunelowy w 2026 roku...
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.