Na konferencji w Białej Podlaskiej wicewojewoda lubelski Andrzej Maj poinformował, że inwestor przebudowy suchego portu przeładunkowego w Małaszewiczach złożył dziennik budowy, czyli przystępuje do olbrzymiej inwestycji.
Dziennik budowy
– Rozpoczęto proces budowy. Już nie mamy strachu, że nie będzie rozpoczęta inwestycja. Jest zabezpieczenie finansowe 3,2 mld zł do tej decyzji w formie obligacji Skarbu Państwa. Gwarantuje to ustawa okołobudżetowa – powiedział wicewojewoda.
Dodał, że liczy na europosłów, którzy będą wspierać inwestycje i działania Polski. Ze względu na sytuację na wschodnich granicach, Unia Europejska zrezygnowała z dofinansowanie tego przedsięwzięcia, które ma przynieść kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej przy granicy.
Wskutek przestarzałych rozwiązań na torach dotychczas suchy port mógł obsłużyć 16 par pociągów. Po zakończeniu przebudowy ta liczba ma wzrosnąć do 35, czego głównie oczekują klienci z Chin.
Odpowiedzialna za zarządzanie Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze spółka Cargotor obecnie zainicjowała tę inwestycję, która jest określana jako budowa Parku Logistycznego Małaszewicze.
– Potwierdzamy złożenie dziennika budowy do Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego. Przetarg na wybór wykonawcy jest w trakcie procedowania. Termin składania wniosków o dopuszczenie do dalszych etapów przetargu jest określony do 10 stycznia 2025 roku – poinformowała nas Anna Woźniak, główny specjalista ds. komunikacji i promocji Cargotor.
PLK S.A. rozkłada skrzydła nad Cargotorem
Zgodnie z Ustawą o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, zarządzanie strategicznymi liniami kolejowymi oraz koniecznym do tego majątkiem ma być zadaniem tylko PKP PLK. Spółka Cargotor nie powinna zatem zarządzać zarządcą infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze. W 2023 r. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wyraził zgodę na przejęcie przez PKP PLK spółki Cargotor, która należy do PKP Cargo.
W środę Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowała nas o komunikacie PLK S.A. o przejmowaniu "Cargotoru pod skrzydła PLK S.A.
Ujawniono, że PKP CARGO S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały list intencyjny, który wskazuje kierunek przyszłej współpracy i kontynuuje proces przejęcia jednostki zarządzającej między innymi Rejonem Przeładunkowym Małaszewicze. To przejęcie ma usprawnić procesy inwestycyjne, ujednolicić standardy zarządzania infrastrukturą kolejową oraz polepszyć przewóz towarów na wschód.
– Przewiduję, że przejęcie 100 proc. udziałów Cargotor sp. z o.o. przez PLK S.A. wywoła efekt synergii i w konsekwencji efekt działań inwestycyjnych i w przyszłości realizowanych celów biznesowych będzie o wiele lepszy – powiedział, jak wynika z komunikatu, Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wstępnie uzgodniono sprzedaż przez PKP Cargo 100 proc. udziałów w Cargotor do końca 2024 r.
W niedzielę na terenie Bazy Kolejowego Serwisu Mobilnego w Małaszewiczach Dużych odsłonięto i poświęcono tablicę pamiątkową i semafor kolejowy kształtowy. Upamiętniono tak 75 rocznicę powstania Suchego Portu Przeładunkowego. Zaproszono tam, m.in. młodzież z Zespołu Szkół w Małaszewiczach byłych i obecnych dyrektorów instytucji kolejowych, właścicieli terminali przeładunkowych oraz byłych i obecnych pracowników PKP.
Już pod koniec lat czterdziestych w Małaszewiczach rozpoczęto budowę terminali i ramp w celu utworzenia granicznego portu przeładunkowego. Oficjalne otwarcie portu przeładunkowego nastąpiło 14 grudnia 1949 roku
Autor tekstu: Marek Pietrzela
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.