Tylko dwie szkoły, czyli SP nr 9 i SP nr 2, wzniosły się na wyższy poziom z matematyki (po 51 proc.) i jęz. angielskiego (71 proc. i 67 proc.). Przed rokiem też osiągnęły z trzech wymienionych przedmiotów lepsze wyniki niż średnia woj. lubelskiego. Słabsze rezultaty z tych dwóch egzaminów w 2024 r. mieli ośmioklasiści ze SP nr 3, ale rezultat 64 proc. z jęz. polskiego był tam lepszy od średniej wojewódzkiej.
Biała Podlaska w cieniu
Niestety, gorzej niż mizerne rezultaty osiągnęli z egzaminu ośmioklasiści ze SP nr 4 (46 proc. z jęz. polskiego i 48 proc. z angielskiego) i SP 5 (28 proc. z matematyki!). Szczególnie w "piątce" szokowały niskie wyniki z egzaminu matematycznego już w 2023 r., gdy wyniosły one 48 proc., a obecnie poleciały w rekordowy dół.
Porównanie średnich efektów tego egzaminu w miastach grodzkich Chełm, Zamość i Biała Podlaska wypada bardzo źle na niekorzyść miasta nad Krzną. W 2023 r. bialscy uczniowie jeszcze byli lepsi od chełmskich i zamojskich z matematyki. Pewnie bialskie szkoły obniżyły poziom, bo średnie wyniki miasta w 2024 r. są o wiele gorsze niż u wspomnianej "konkurencji".
W dodatku, w Białej Podlaskiej nie było w tym roku wcale klasy ósmej, a zatem egzaminu kończącego podstawówkę, w SP 1 i w Katolickiej Szkole Podstawowej im. Cypriana Norwida.
– Jesteśmy bardzo dumni z naszych uczniów, ponieważ jest to niewątpliwie wielkie wyróżnienie dla nich i tak dobre wyniki to jest oczywiście efekt ich ciężkiej pracy, przy czym nie możemy pominąć tutaj również ogromnego zaangażowania nauczycieli, którzy w swoją pracę wkładają wiele wysiłku. Na ten sukces przyczyniła się też na pewno organizacja pracy szkoły (mała liczebność klas oraz zwiększona liczba godzin z przedmiotów egzaminacyjnych) – zbiorowo odpowiedziały nam e-mailowo, jako dyrekcja szkoły, panie Sylwia Kozak i Anita Bindziuk.
W powiecie były też "rodzynki"
W powiecie bialskim średnie wyniki z tegorocznego egzaminu bardzo odbiegały w dół o 5-6 proc. od wojewódzkich. Co prawda średnia z matematyki (44 proc.) była identyczna jak w 2023 r. i o 1 proc. niższa od miasta grodzkiego, a z jęz. polskiego w powiecie dorównała Białej Podlaskiej (58 proc.), ale z jęz. angielskiego (58 proc.) była nawet o 3 proc. lepsza, niż przed rokiem. Jest postęp, ale daleko od peletonu...
Zaskakują niektóre "rodzynki" w powiecie. Niektóre gminy osiągały wyniki ponad średnią wojewódzką. W Zalesiu średnia z jęz. polskiego wyniosła 75 proc., a w Piszczacu (obszar wiejski) 70 proc. oraz z matematyki 58 proc. i z angielskiego 69 proc. Kodeń mógł się pochwalić 67 proc. z angielskiego, a Leśna Podlaska 53 proc. z matematyki.
W pow. bialskim tylko z jęz. polskiego nastąpiło pogorszenie wyników w porównaniu lat 2023 i 2024, a w Białej Podlaskiej w omawianych wszystkich trzech kategoriach średnie wyniki były gorsze o 1-6 proc. niż przed rokiem. Oczywiście, tę sprawę pokrywa milczenie. Trudno, aby na sesjach takimi problemami zajmował się samorząd...
Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało w nowym roku szkolnym kuratoryjną kontrolę działań dyrektorów szkół podstawowych, w których były najsłabsze wyniki egzaminów ośmioklasistów. Wyniki egzaminów końcowych w podstawówkach są bowiem m.in. miernikiem skuteczności nadzoru pedagogicznego.
Szkoła | średnie wyniki j. polski (%) | matematyka (%) | j. angielski (%) |
SP nr 9 | 61 | 51 | 71 |
SP nr 2 | 61 | 51 | 67 |
SP nr 3 | 64 | 45 | 61 |
SP nr 6 | 52 | 41 | 58 |
SP nr 5 | 54 | 28 | 50 |
SP nr 4 | 46 | 38 | 48 |
Niepubliczna SP im Korczaka | 72 | 63 | 81 |
Społeczna SP im. Sienkiewicza | 55 | 50 | 56 |
Średnia kraj | 61 | 52 | 66 |
Średnia województwo | 63 | 51 | 64 |
Bernadeta Mikołajczak, dyrektor SP nr 9 im. Świętej Jadwigi Królowej: Jak zawsze, wypadliśmy dobrze, ale obecnie mieliśmy przeciętne roczniki, jeśli chodzi o uzdolnienia uczniów. Ogólnie egzaminy wypadły, nie tylko w mieście, słabo. Wymagało to od naszych nauczycieli ogromnej pracy. Bardzo dziękuję im za szczególne przygotowanie ośmioklasistów do egzaminu. Było to możliwe dzięki pomocy ze strony prezydenta, który zapewnił duże wsparcie finansowe na dodatkowe płatne dwie godziny z języków polskiego i angielskiego oraz matematyki. Można było zmobilizować uczniów do powtórek.
Marek Pietrzela
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.