W związku z tym na przełomie kwietnia i maja tego roku komisja zrealizowała projekt „Badanie dostępności napojów alkoholowych dla osób nieletnich w punktach sprzedaży”. Głównym założeniem projektu było sprawdzenie przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim przez lokalnych przedsiębiorców. Badanie wykonano metodą „tajemniczego klienta”.
„Tajemniczy klient” to osoba wyglądająca na małoletnią - ma już ukończone 18 lat, jednak jej wygląd budzi uzasadnione wątpliwości, co do określenia faktycznego wieku.
W sumie „tajemniczy klient” wszedł do pięćdziesięciu punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
Spośród wybranych do badania punktów 90 proc. sprzedawców zachowało się właściwie, zapytało „małoletniego” o dowód osobisty, po czym gdy osoba dokonująca zakupu go nie okazała, alkohol nie został sprzedany. W 5 punktach chciano dokonać sprzedaży, jednakże za każdym razem, gdy sprzedawca chciał podać alkohol, „młody” klient stwierdzał, że zapomniał portfela lub ma za mało pieniędzy i rezygnował z zakupu.
Organizatorzy dziękują i gratulują odpowiedzialnej postawy tym, którzy zgodnie z obowiązującym prawem konsekwentnie odmawiali sprzedaży jakichkolwiek napojów alkoholowych młodo wyglądającemu klientowi, w chwili zakupu nie posiadającemu dokumentów potwierdzających pełnoletniość. W ramach niniejszego badania sprzedawca, który podczas zakupu, wykazał się czujnością i nie tylko zapytał o dowód osobisty, ale także nie sprzedał alkoholu, otrzyma Certyfikat Rzetelnego Punktu Sprzedaży.
Pismo dyscyplinujące, przypominające o przestrzeganiu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi zostanie przekazane tym osobom, wobec których stwierdzono możliwość naruszenia prawa w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych. Sprzedawcy ci sprzedali alkohol osobie, która nie mogła poprzez dokument tożsamości dowieść ukończenia osiemnastego roku życia, a jej wygląd mógł budzić wątpliwości co do pełnoletniości.