Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, każdy samochód musi posiadać ważną polisę OC pojazdu. Zawarcie umowy z dowolnym towarzystwem ubezpieczeniowym nie jest skomplikowane – wystarczy tylko kilka podstawowych dokumentów.
Dokumenty wymagane przy podpisywaniu umowy na OC pojazdu
O ile przy kalkulowaniu składki na obowiązkowe ubezpieczenie auta nie ma konieczności dostarczania dokumentów, o tyle przy podpisywaniu umowy na polisę należy stawić się z ich kompletem.
Towarzystwa ubezpieczeniowe wymagają m.in.:
- dowodu osobistego – potwierdzającego tożsamość oraz wiek kierowcy,
- prawa jazdy – pozwalającego ocenić doświadczenie właściciela auta w zakresie kierowania pojazdem,
- dowodu rejestracyjnego – dającego dostęp do wielu informacji o ubezpieczanym samochodzie,
- obecnej polisy (jeśli właściciel taką posiada) lub zaświadczenia o dotychczasowym przebiegu ubezpieczenia – pozwala to na wykazanie aktualnych zniżek kierowcy.
Wyżej wymienione dokumenty są podstawą do oszacowania ryzyka ubezpieczeniowego, a co za tym idzie – wyliczenia wysokości składki.
Podpis i uregulowanie należności
Kiedy ubezpieczyciel przygotuje umowę, ubezpieczający musi ją tylko podpisać. Warto jednak mieć świadomość, że sam podpis wcale nie świadczy o zawarciu umowy. Aby do tego doszło, konieczne jest opłacenie składki w wyznaczonym terminie – tylko wtedy umowa na OC pojazdu uznawana jest za ważną.
Nowa umowa nie zawsze z tym samym ubezpieczycielem
Chcąc zawrzeć nową umowę na OC pojazdu, nie trzeba podpisywać jej z dotychczasowym ubezpieczycielem. Jeżeli oferty pozostałych firm ubezpieczeniowych są bardziej konkurencyjne, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dopełnić formalności z innym towarzystwem. Warto pamiętać, że na porównaniu ofert i wyborze tej najkorzystniejszej można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.
Przy zmianie ubezpieczyciela nie są wymagane inne, dodatkowe dokumenty. I w tym przypadku należy zgłosić się z dowodem rejestracyjnym, prawem jazdy, dowodem osobistym, obecną polisą i ewentualnie umową kupna-sprzedaży pojazdu.
Żaden właściciel pojazdu nie może sobie pozwolić na przerwanie ciągłości ubezpieczeniowej. Dlatego – w momencie wygasania aktualnej polisy lub przy zakupie nowego auta – należy jak najszybciej dopełnić formalności z wybranym towarzystwem ubezpieczeniowym.