Ten plan został przygotowany przez 13-osobowy zespół kierowany przez prezydenta, a złożony z urzędników UM oraz 5 radnych jako przedstawicieli wszystkich trzech ugrupowań w radzie. W zarządzeniu z 9 września prezydent zaznaczył, iż na inwestycje z grupy uzupełniającej (czyli dróg osiedlowych) będą zapewnione nakłady minimum 3 mln zł na każdy rok. W przypadku uzyskania dodatkowych środków finansowych powstanie lista rezerwowa inwestycji.
Podczas grudniowej konferencji prasowej Michał Litwiniuk zaznaczył, że już została też przygotowana kolejna historyczna inwestycja, nawet większa niż most, którą jest budowa pierwszego etapu obwodnicy wschodniej.
– Skutecznie pozyskaliśmy fundusze z budżetu państwa na sfinansowanie tej inwestycji, w wysokości stu kilkunastu milionów złotych. Od wielu miesięcy trwa jej projektowanie, a gdy w maju otrzymamy projekt, ogłosimy przetarg i w 2025 r. rozpoczniemy budowę pierwszego etapu obwodnicy wschodniej miasta – zaznaczył prezydent.
Podczas prezentacji nowego planu budowy dróg prezydent przypomniał, że w poprzedniej kadencji w pierwszym planie budowy dróg ujęto 28 inwestycji, które kosztowały ok. 90 mln zł.
– Połowa z tych pieniędzy pochodziła ze skutecznie pozyskanego przez nas dofinansowania zewnętrznego. Co więcej, obok planu budowy dróg i chodników, realizowaliśmy też inne inwestycje drogowe, w miarę pojawiających się innych potrzeb i możliwości naszego budżetu. Również poza tym planem zrealizowaliśmy nowy most przez Krznę – zaznaczył prezydent. Dodał, że na starcie poprzedniej kadencji było tylko 7 rond, a do dnia konferencji przybyło ponadto 10.
– Na kolejne lata inwestycje są rozłożone spójnie i proporcjonalnie w poszczególnych kwartałach miasta. Nie ma ulubionych dzielnic, ulubionych kwartałów ulic prezydenta miasta czy innych decydentów. Jest jedna wspólnota, nasze miasto jako całość. Kluczem jest zrównoważony rozwój – zapewniał prezydent.
Podczas ostatniej sesji Rady Miasta radny Stanisław Nikołajczuk (PiS) jednak narzekał, że jego osiedle mogło być gorzej potraktowane od innych przy planowaniu budowy i przebudowy dróg oraz chodników. Wymienił kilka zaniedbanych ulic, m.in. Folwarczną, Kołłątaja, 34 Pułku Piechoty.
– Dziura na dziurze w ul. Folwarcznej, nie da się przejechać. Chodnik w części ul. 34 Pułku Piechoty ma być dopiero wykonywany w roku 2029. Wszyscy podatnicy płacą jednakowe pieniądze. Proszę o uzasadnienie braku tych inwestycji u nas – wyrzucił z siebie radny Stanisław Nikołajczuk.
Przewodniczący rady Robert Woźniak (klub prezydenta) przypomniał, że kompromisowo wszyscy radni wchodzący w skład specjalnego zespołu przyjęli propozycje dotyczącą ustalania kolejności budowy dróg.
– Cały plan został jednogłośnie przyjęty przez wszystkie osoby, które uczestniczyły w jego przygotowywaniu – podkreślił przewodniczący.
Bialski prezydent zaś nawiązał do swojej obietnicy z września skierowanej do radnego Stanisława Nikołajczuka, aby ścieżkę pieszo-rowerową na ul. Droga Wojskowa pomalować farbą fluorescencyjną, jak to uczyniono w Lidzbarku Warmińskim.
– Otrzymaliśmy informację, że jest to bardzo drogie. W 2025 r. zaprojektujemy oświetlenie na tej ścieżce i je wykonamy – zapewnił prezydent jakby w formie rekompensaty dla radnego Stanisława Nikołajczuka.
Plan budowy dróg na lata 2024-2029 z wyszczególnieniem inwestycji w podziale na grupy.
Lista ulic do realizacji w układzie podstawowym na lata 2024-2029:
ul. Kościuszki, ul. Sidorska, ul. Ceglana, ul. Twarda, ul. Żeromskiego, ul. Podleśna i ul.Akademicka
Lista ulic osiedlowych w układzie uzupełniającym:
2025 r.: ul. Łowiecka, ul. J. Chłopickiego, ul. J. Lelewela, ul. Grota Roweckiego;
2026 r.: ul. K. Makuszyńskiego, ul. S. Sempołowskiej, ul. J. Błyskosza, ul. S. Okrzei i ul. Wyzwolenia (od ul. Drzewieckiego do ul. Długiej);
2027 r.: ul. ks. S. Brzóski (odc. 600 m), ul. J. Korczaka i ul. Winiarska;
2028 r.: ul. Sasankowa, ul. Wiązowa, ul. J. Krzyżanowskiego (od ul. Francuskiej do ul. M. Madler, 320 m), ul. A. Walewskiej (od ul. M. Madler do ul. J. Furmana, 180 m), ul. J. Niedźwiedzkiej (200 m), ul. S. Damrosza (od ul. Nartowskiego do ul. J. Furmana, 110 m), ul. Bratkowskiej (od ul. Nartowskiego do ul. J. Furmana, 80 m), ul. K. Walczuka (od ul. W. Nartowskiego do ul. J. Krzyżanowskiego, 100 m);
2029 r.: ul. Grabarska i ul. S. Osieckiego.
Lista chodników przewidzianych do realizacji:
2025 r.: ul. Kosynierów i ul. J. Malczewskiego;
2026 r.: ul. Okopowa, al. Jana Pawła II (od ul. Janowskiej do ul. Terebelskiej) oraz przy cmentarzu jeńców włoskich;
2027 r.: ul. Powstańców;
2028 r.: ul. Okólna;
2029: ul. 34 Pułku Piechoty (od ul. Kopernika do ul. Literackiej).
Rezerwowa lista ulic w układzie uzupełniającym na 2024-2029: ul. Jaskółcza, ul. Iglasta, ul. Paprociowa, ul. A. Wereszki (od A. Fedorowicz do parafii,400 m) i ul. Męczenników Katynia.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.