Sławomir Kostian, dyrektor Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników, powiedział nam, że resort finansów zapowiada, iż w 2027 r. będzie gotowy system elektronicznej kolejki.
– Kilkakrotnie rozmawialiśmy z wojewodą, który mówił, że trwa przygotowanie zastępczego systemu, który wcześniej w szybszym czasie by pomógł uporządkować graniczną kolejkę ciężarówek – mówi dyrektor i zarazem wiceprezes tego stowarzyszenia z siedzibą w Białej Podlaskiej.
Kombinacje niektórych kierowców
Także wójt gm. Terespol Krzysztof Iwaniuk nie może zrozumieć, dlaczego kolejne lata ślimaczą się sprawy dotyczące uporządkowania sytuacji przy granicy.
– Szkoda, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji nie chce budowy dużego parkingu buforowego, który by mógł złagodzić sytuację na drogach prowadzących do terminala. Obok są wolne tysiące hektarów – podkreśla wójt.
W związku z próbami omijania kolejek przez sprytniejszych kierowców zaniepokojeni są bałaganem i zagrożeniem bezpieczeństwa mieszkańcy gminy Zalesie.
– Ostatnio mieszkańcy narzekają, że jak grzyby po deszczu na polach wyrastają parkingi w okolicy Dobrynia. Korzystający z nich tirowcy próbują objeżdżać kolejkę ciężarówek poprzez Piszczac i Raniewo, aby ominąć sznur pojazdów na DK 68. Okazuje się, że te nowe parkingi w trzech miejscach zostały zalegalizowane i jadący w te miejsca kierowcy, gdy wypatrzą lukę w ustawieniu kolejki, wjeżdżają. Okoliczni mieszkańcy narzekają na uciążliwość z hałasem – mówi radny Waldemar Mincewicz, radny gminy Zalesie.
Zainteresowanie wicewojewody
W ubiegłą środę przy przejściu granicznym w Koroszczynie Lubelski Urząd Wojewódzki zorganizował konferencję prasową poświęconą sytuacji dojazdowej do terminala odpraw pojazdów ciężarowych. Uczestniczyli w niej wicewojewoda lubelski Wojciech Wołoch, p. o. główny inspektor transportu drogowego Artur Czapiewski oraz lubelski wojewódzki inspektor transportu drogowego Zbigniew Mańka.
– Widzimy duże zagrożenie związane z tym, co łączy się z oczekiwaniem przez kierowców w kolejce i tym, jak przekłada się to na sytuację bezpieczeństwa ruchu drogowego, czy ekonomiczną przedsiębiorstw, gdzie każdy postój generuje stratę. Warunki postoju muszą zapewniać bezpieczny czas oczekiwania na procedurę związaną z odprawą celną towarów – ocenił sytuację Artur Czapiewski.
Wicewojewoda zapewnił, że służby państwowe muszą działać cały czas na rzecz poprawy tej sytuacji, usprawniać ruch i panować nad bezpieczeństwem zarówno w samej kolejce, jak i na drogach.
Według głównego inspektora transportu drogowego system, o którym rozmawiał z wicewojewodą, dałby możliwość weryfikowania tego, w jaki sposób odbywał się ruch pojazdów po przygranicznych drogach, czy uiszczono wszystkie opłaty oraz, czy nie było innych naruszeń.
Komendant wojewódzki policji w Lublinie mł. insp. Tomasz Gil powiedział nam, że znalazł się w składzie utworzonego przy wojewódzkie zespołu, który ma zająć się uciążliwościami mieszkańców i przewoźników przy drogach prowadzących do granicy. Zapowiedział powiększenie oddziału prewencji lubelskiej policji o oddział zamiejscowy w Białej Podlaskiej.
Marek Pietrzela
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.