Samorządy w naszym województwie zaczynają wywierać presję na rząd, aby mogła ruszyć poważnie opóźniona zaplanowana w Małaszewiczach budowa Parku Logistycznego. Najpierw w lipcu po inspiracji senatora Grzegorza Biereckiego radni Sejmiku Województwa Lubelskiego przyjęli jednogłośnie uchwałę w sprawie tego największego przedsięwzięcia komercyjnego realizowanego ze środków publicznych w Polsce wschodniej.
Skierowali ją do premiera Donalda Tuska i ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka. Sejmik zwrócił się do ministra infrastruktury o przedstawienie szczegółowego harmonogramu realizacji inwestycji oraz wskazanie podjętych działań w celu dotrzymania terminów ustalonych w ustawie, która została uchwalona w lipcu 2023 r. i zapewniała finansowanie gigantycznej budowy za 3,4 mld zł. Unia Europejska odmówiła wsparcia finansowego tego przedsięwzięcia, którym są zainteresowane Chiny.
Przepychanka stanowiska z pytaniami
Już na początku wtorkowej sesji, kiedy burmistrz prosił, aby wpisać do porządku obrad sprawę wspomnianego stanowiska, opozycyjny radny Robert Wieczorek zaproponował, by zastąpić stanowisko konkretnymi pytaniami do ministra infrastruktury.
– Powinniśmy coś konkretnego wnieść, a nie tylko stanowisko – argumentował. Podkreślił, że samo stanowisko nie będzie miało odzewu.
– Jak uzyskamy konkretne odpowiedzi, będzie to nasze działanie. Nie utożsamiałbym się ze stanowiskiem sejmiku, nie jest do końca wiarygodne. Nasz klub pod podobnym się nie podpisze – mówił w imieniu klubu Terespol Przyjazny Mieszkańcom.
– Przyjęcie stanowiska przez radę będzie czynem bardzo dobrym, zauważalnym. Jest ono jasne i klarowne. Z tej inwestycji będą też podatki dla Terespola. Uważam, że przyjęcie stanowiska nie koliduje z zapytaniami. Jak nie będzie przyjęte, to nie będzie dobrze odebrane – burmistrz proponował kompromis. Radny Krzysztof Wróbel poparł burmistrza.
Radna Anna Sakowicz (Terespol Przyjazny Mieszkańcom) wnioskowała, aby wycofać tę sprawę na posiedzenie komisji. Podobnego zdania była radny Witold Pytka (Niezależni Terespol Wspólne Dobro), który zaproponował ujęcie w uchwale punktu dotyczącego przejazdu przez miasto transportów przewożących towary niebezpieczne wysokiego ryzyka.
– Wiem, kto uczestniczył w sejmiku, kto przygotowywał stanowisko. Wiemy, kto rządził. Nie przenośmy dużej polityki na naszą małą scenę! Niestety, panie burmistrzu, pan chce realizować politykę słusznej jednej partii, która rządzi tylko w sejmiku... – radny Robert Wieczorek zaatakował Jacka Danieluka, który uczestniczył w omawianej sesji sejmiku.
– Nie chcę słuchać, że coś negujemy, że czegoś nie popieramy – podkreśliła opozycyjna radna Anna Sakowicz i wnioskowała o przerwę.
Zaskakujące jednogłośne głosowanie
Później przyjęto zmieniony porządek obrad wzbogacony o punkt dotyczący przyjęcia stanowiska. Po dwóch przerwach w sesji już było możliwe nawet głosowanie nad stanowiskiem wzbogaconym o "pytania".
Po ostrej wymianie zdań na początku sesji, wydawało się, że emocje rozgrzeją upalną atmosferę. Jednak okazało się, że Rada Miasta jednogłośnie (14 "za") przyjęła stanowisko w sprawie małaszewickiej inwestycji, która, jak głosi także w Senacie RP senator Grzegorz Bierecki, ma przynieść w ciągu kilku lat po jej zakończeniu ok. 50 mld zł wpływów dla kraju.
Samo stanowisko zawiera informacje o Suchym Porcie Kolejowym w Małaszewiczach, który wymaga przeładunku towarów z szerokotorowych wagonów na normalnotorowe. Zaplanowana na 6 lat inwestycja ma przynieść istotne efekty ekonomiczne dla kraju oraz regionu, m.in. utworzenie wielu nowych etatów.
Rada Miasta Terespol zwróciła się zatem z uprzejmą prośbą o przekazanie informacji dotyczących m.in. harmonogramu realizacji inwestycji "Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy UE z Białorusią"; określenia etapu, na jakim znajduje się proces objęcia większości udziałów w kapitale zakładowym spółki CARGOTOR przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (na etapie startu inwestycji).
Rada prosiła też o podanie ewentualnych zagrożeń m.in. w obszarze finansowym, organizacyjnym i infrastrukturalnym projektu rozwoju Suchego Portu Małaszewicze w zakresie infrastruktury kolejowej oraz towarzyszącej, a także zapewnienia bezpieczeństwa związanego z przewozem towarów niebezpiecznych.
To stanowisko wzbogacone o prośbę (a nie pytania) jednak nie było zaadresowane w tytule. Burmistrz powiedział nam, że zostanie opatrzone pismem kierującym pytania do ministra infrastruktury.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.