reklama
reklama

Terespol : Dwa tunele za likwidowany przejazd kolejowy

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Terespol :  Dwa tunele za likwidowany przejazd kolejowy - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje bialskieZarząd PKP Polskie Linie Kolejowe SA ogłosił, że wybrał wariant budowy skrzyżowania dwupoziomowego w Terespolu w zamian za likwidację przejazdu kolejowego w ciągu drogi wojewódzkiej z linią kolejową nr 2. Ta decyzja wywołała oburzenie miejscowej opozycji, która wspierała pominięty wariant - tzw. społeczny.
reklama

Są emocje, bo powstało kilka wariantów, spośród których burmistrz popierał wariant nr 3 z tunelem od strony Łobaczewa oraz przygotowaniem dróg z rondami, m.in. przy cmentarzu i dojazdem do ul. Janowskiej. Wojciech Mitura, radny powiatu bialskiego, przygotował zaś obywatelski projekt budowy drogi biegnącej do ul. Kodeńskiej wraz z wiaduktem pomiędzy ul. Błotków a ul. Wojska Polskiego. Pod tą wersją podpisało się kilkaset osób. Specjaliści z PKP PLK analizowali obie propozycje.

Akceptacja miasta z zastrzeżeniem

Ostatecznie Zarząd PKP PLK skierował do dalszej realizacji wariant nr 3, przy jednoczesnym uwzględnieniu budowy przejścia pieszo-rowerowego w ciągu ul. Wojska Polskiego.

reklama

– Powyższy wybór, w oparciu o przygotowane przez wykonawcę opracowania koncepcji programowo-przestrzennej, wynika z korespondencji ze stronami porozumienia oraz stanowiska miasta Terespol oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie, wyrażonego na komisji likwidacji przejazdu drogowego – wyjaśnił zastępca dyrektora regionu PLK Jarosław Mielcuch.

reklama

Zaznaczył, że miasto Terespol akceptowało likwidację przejazdu w zamian za budowę skrzyżowania dwupoziomowego wariantu 3 (tunel drogowy łączący ul. Janowską w Łobaczewie Dużym z ul. Czerwonego Krzyża w Terespolu wraz z budową tunelu pieszo-rowerowego w ciągu ul. Wojska Polskiego). Dodał, iż miasto akceptowało również wariant 5, jednak z zastrzeżeniem: "miasto Terespol nie będzie w stanie zapewnić w wariancie 5 finansowania budowy dróg lokalnych".

Już w lipcu Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie poparł wariant 3. Zastępca dyrektora regionu PLK Jarosław Mielcuch, podpisując decyzję o wyborze wariantu, stwierdził, że stanowi ona dla wykonawcy dokumentacji przedprojektowej podstawę do rozpoczęcia prac związanych z opracowaniem uszczegółowienia i następnie przygotowania zamówienia na opracowanie dokumentacji projektowej. Dopiero po oddaniu do użytkowania tuneli nastąpi fizyczna likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Wojska Polskiego.

reklama

Bardzo zadowolony burmistrz

Jacek Danieluk, burmistrz Terespola, powiedział nam, że decyzja PKP PLK przynosi terespolanom więcej, niż się spodziewano.

– Uzyskaliśmy dwa tunele po negocjacjach, dzięki życzliwości PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego. Byłem za wariantem trzecim, ale nie negowałem piątego. Z pewnością przydałaby się nam kolejna obwodnica, jaka wiązała się z wariantem 5. Dobrze, że dzięki władzom rządowym udało się wynegocjować tunel dla ruchu pieszego i rowerowego w ciągu ul. Wojska Polskiego. Poruszający się tamtędy ludzie nie będą musieli wydłużać swojej trasy o prawie 500 m. Dobrze, że powstanie tunel dla ruchu pieszego i rowerowego – mówi burmistrz.

Zaznacza, że PKP PLK będzie finansować budowę tuneli, wstępny kosztorys opiewa na ok. 120 mln zł.

– Województwo sfinansuje drogi wojewódzkie, my natomiast nowe fragmenty dróg lokalnych – wyjaśnia burmistrz.

Bardzo niezadowoleni radni opozycji

Opozycyjni radni oraz kilku internautów wyrażają niezadowolenie z decyzji PLK i krytykują burmistrza, że bardziej popierał wariant trzeci, który ułatwi mu dojazd z domu do pracy w urzędzie. Robert Wieczorek, przewodniczący klubu Radnych Terespol Razem, powiedział nam, że błędnym pomysłem jest realizacja wariantu 3.

– Droga osiedlowa, ul. Orzeszkowa, stanie się główną w mieście. Nie wiem, dlaczego burmistrz stwierdził, że nie ma pieniędzy na budowę dróg przy wariancie nr 5. Nie zgłaszał tego radnym. Dobrym pomysłem jest plan budowy tunelu dla pieszych i rowerzystów. W tym przypadku nie musimy nic dokładać z budżetu miasta – podkreśla przewodniczący.

Wojciech Mitura, radny powiatu bialskiego, powiedział nam, że szokuje go decyzja PKP PLK.

– Zdumiało mnie, że burmistrz oświadczył, iż nie znajdzie pieniędzy na wybudowanie dróg lokalnych w przypadku wariantu obywatelskiego, za którym opowiedziało się aż 650 osób. Nie było przecież informacji, o jakie wartości chodzi i czy nie można zabiegać o dofinansowanie tych ulic z dotacji unijnych lub krajowych – mówi radny.

W miniony wtorek burmistrz Jacek Danieluk z przewodniczącym Rady Miasta Jarosławem Tarasiukiem, radnym Dariuszem Herlikiewiczem i sekretarzem miasta Józefem Paderewskim podczas spotkania z prezesem PLK SA Ireneuszem Merchelem oraz przedstawicielami rady nadzorczej tej spółki omawiali harmonogram prac w następnym etapie. Przed opracowaniem dokumentacji zostanie wybrany wariant uszczegółowiony. Zdaniem burmistrza, przetarg na wykonanie inwestycji będzie ogłoszony za półtora roku.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama