W ubiegły wtorek wiceprezydent Justyna Gorczyca opublikowała raport z przebiegu konsultacji społecznych dotyczących lokalizacji nowego przejazdu kolejowego oraz rozwiązań służących zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego w obrębie skrzyżowań kolejowo-drogowych. Zostały wypełnione 293 ankiety konsultacyjne. Aż 264 osoby (90,4 proc.) potwierdziły, że uważają, iż lokalizacja przejazdu kolejowego w postaci tunelu w ciągu al. Jana Pawła II jest dobrym rozwiązaniem.
– Większość ankietowanych uważa, że nowy tunel kolejowy i likwidacja przejazdu strzeżonego zmniejszy utrudnienia w ruchu – 261 osób (89,1 proc.). Niemal 97 proc. uważa, że taka inwestycja zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, a ponad 89 proc. twierdzi, że zmniejszy również utrudnienia w ruchu drogowym – podkreśliła zastępca prezydenta Justyna Gorczyca.
Głos księdza proboszcza
Wiceprezydent zaznaczyła, że w ramach konsultacji, zorganizowano 27 stycznia spotkanie z mieszkańcami, którzy byli zainteresowani możliwością wykonania tunelu w innej
lokalizacji niż na przedłużeniu al. Jana Pawła II. Na pytanie dotyczące wybudowania tunelu na przedłużeniu ul. Długiej urzędnicy odpowiedzieli, że wiązałoby się to z ingerencją w zabytkowe tereny dawnej willi i ogrodów Raabego, co mogłoby znacznie wydłużyć lub nawet uniemożliwić przygotowanie inwestycji.
Kiedy rosło oburzenie mieszkańców os. Za Torami kwestionującymi te konsultacje jako niedostatecznie "nagłośnione", prezydent Michał Litwiniuk zorganizował spotkanie konsultacyjne.
Dobrze do tego spotkania przygotował się proboszcz Parafii Wniebowzięcia NMP ks. kanonik Andrzej Biernat, dziekan dekanatu Biała Podlaska-Południe. W już w ogłoszeniach parafialnych wezwał ludzi do licznego udziału w spotkaniu i zaznaczył, że dla mieszkańców Woli (czyli os. Za Torami) jest nie do przyjęcia, by przejazd do centrum samochodem był możliwy nową drogą i tunelem do al. Jana Pawła II.
– Zgłosiłem już nowe rozwiązanie, aby przedłużyć ulicę Długą, wykonać tunel pełny (samochodowy i pieszo-rowerowy), tutaj nie ma żadnej infrastruktury do przebudowy, a więc i kosztorys będzie tańszy i wyjazd do ulicy przy parkingu Galerii. Moi drodzy, takie inwestycje są wykonywane raz na 50 lub 100 lat, tu nie chodzi o czasowe wstrzymanie ruchu, ale rozwiązanie na stałe. Jak tu nie będzie przejazdu, to dojazd do szkoły, przychodni, do sklepu będzie ok. 2,5 km dłuższy i także tutaj ograniczona zostanie komunikacja miejska – argumentował ks. kanonik.
Podobnie aktywnie uczestniczył w spotkaniu z prezydentem i z panią wiceprezydent, na które przybyło około 200 osób, niektóre z nich musiały stać w drzwiach dużej sali konferencyjnej.
Dziekan potwierdził, że koncepcja z wydłużonym objazdem przez aleję "nie jest do zaakceptowania". Powoływał się na swoje doświadczenie na wielu budowach i podkreślił, że miasto nie musi się poddać pod dyktat inwestora. Otrzymał olbrzymie oklaski zgromadzonych.
Wielu dyskutantów popierało ks. kanonika lub też zaznaczało, iż jego koncepcja jest warta rozważenia. Część mópkpwców żaliła się na dyskryminowanie ich osiedla, na lekceważenie głosu mieszkańców. Jeden z nich podkreślił, że już 400 osób podpisało się pod sprzeciwem przeciw likwidacji przejazdu na ulicy Łomaskiej, a zarazem domagało się tunelu w linii ulicy Długiej.
Pułapka marginalizacji konsultacji społecznych
Dr Andrzej Halicki, autor kilku książek o bialskim samorządzie oraz bloga obywatelskiego powiedział, że prezydent miasta wpadł w pułapkę marginalizacji konsultacji społecznych, braku promocji i informacji. Podkreślił, że to "spotkanie informacyjne" faktycznie stanowi właściwe konsultacje społeczne i nie ma znaczenia, że formalnie one się już zakończyły.
Miał rację, gdyż prezydent i jego urzędnicy poszukiwali kompromisu.
Naczelnik Wydziału Dróg Renata Tychmanowicz poinformowała nas, że na spotkaniu z mieszkańcami ustalono, iż zostanie przeanalizowana możliwość budowy tunelu na przedłużeniu ul. Długiej i pomysł ten będzie poddamy opiniowaniu przez PKP, Wojsko, Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
– Skonsultujemy z PKP możliwość korekty złożonego wniosku. Po analizie technicznej i zaopiniowaniu przez wymienione jednostki spotkamy się ponownie z mieszkańcami, aby przedstawić ustalenia. Spółka PKP PLK zaopiniowała pozytywnie złożoną do konkursu dokumentację – zaznaczyła naczelnik.
W środę bialscy radni z klubu PiS podczas konferencji prasowej przy przejeździe kolejowym ogłosili, że zawiązali komitet społeczny "Nowy przejazd – wspólna sprawa". Zapowiedzieli zbieranie podpisów i szukania alternatywnego przebiegu tunelu.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.