reklama
reklama

Biała Podlaska: Kruki i wilki ochronią łosie na linii kolejowej

Opublikowano:
Autor:

Biała Podlaska: Kruki i wilki ochronią łosie na linii kolejowej - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje bialskie PKP PLK zainstalowały na torach między Białą Podlaską, a Terespolem system UOZ, który zmniejsza ryzyko wtargnięcia łosia, jelenia czy sarny pod nadjeżdżający skład pociągu
reklama

PKP PLK zainstalowały wzdłuż torów na 12 km szlaku między Białą Podlaską a Terespolem 15 dźwiękowych urządzeń do ochrony zwierząt – UOZ. Głównym zadaniem urządzeń jest zapobieganie kolizjom pociągów ze zwierzętami. System powstrzymuje wędrówki, np. łosi, jeleni, saren, dzików czy lisów przez szlaki kolejowe w trakcie przejazdu pociągu.

Urządzenie emituje na ok. 1 min przed przejazdem pociągu zestaw dźwięków, który odwołuje się do zaprogramowanych genetycznie mechanizmów lękowych przed naturalnymi drapieżnikami i niebezpieczeństwem.

Zanim nadjedzie pociąg urządzenie wyje jak wilk, naśladuje głos sójki czy kruka. Odgłosy te powodują, że zwierzęta zatrzymują się i nie wchodzą na tory pod przejeżdżające pociągi. Gdy urządzenia milczą, mieszkańcy lasu mogą się swobodnie przemieszczać przez szlak kolejowy nie zmieniając swoich nawyków migracyjnych - informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wzdłuż linii kolejowych zarządzanych przez PLK działa ok. 1070 takich urządzeń, zabezpieczają prawie 65 km linii kolejowych, m.in. Warszawa Gdańsk (lk9) czy Warszawa-Katowice (lk1).  Wybór lokalizacji do montażu UOZ dokonywany jest we współpracy z miejscowymi nadleśnictwami, kołami łowieckimi i dyrekcjami parków.

PKP PLK jako pierwsze w Europie, kilka lat temu zamontowały pierwszy UOZ na odcinku między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami, gdzie znajduje się jeden z wielu naturalnych szlaków migracji zwierząt.

W ramach przebudowy kolejowych tras nie zapominają o „dzikich sąsiadach” - zwierzętach. W latach 2020-2021 przygotowano 73 przejść dla średnich zwierząt i dużych ssaków. Małe zwierzęta, w tym płazy i gady, przekraczają tory przez 37 nowych przepustów, m.in. ze specjalnymi półkami. Montaż urządzeń ochrony zwierząt między Białą Podlaską a Chotyłowem wykonano z zadania Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość projektów to 734,3 mln zł.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama