reklama
reklama

Biała Podlaska: Kruki i wilki ochronią łosie na linii kolejowej

Opublikowano:
Autor:

Biała Podlaska: Kruki i wilki ochronią łosie na linii kolejowej - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje bialskiePKP PLK zainstalowały na torach między Białą Podlaską, a Terespolem system UOZ, który zmniejsza ryzyko wtargnięcia łosia, jelenia czy sarny pod nadjeżdżający skład pociągu
reklama

PKP PLK zainstalowały wzdłuż torów na 12 km szlaku między Białą Podlaską a Terespolem 15 dźwiękowych urządzeń do ochrony zwierząt – UOZ. Głównym zadaniem urządzeń jest zapobieganie kolizjom pociągów ze zwierzętami. System powstrzymuje wędrówki, np. łosi, jeleni, saren, dzików czy lisów przez szlaki kolejowe w trakcie przejazdu pociągu.

reklama

Urządzenie emituje na ok. 1 min przed przejazdem pociągu zestaw dźwięków, który odwołuje się do zaprogramowanych genetycznie mechanizmów lękowych przed naturalnymi drapieżnikami i niebezpieczeństwem.

Zanim nadjedzie pociąg urządzenie wyje jak wilk, naśladuje głos sójki czy kruka. Odgłosy te powodują, że zwierzęta zatrzymują się i nie wchodzą na tory pod przejeżdżające pociągi. Gdy urządzenia milczą, mieszkańcy lasu mogą się swobodnie przemieszczać przez szlak kolejowy nie zmieniając swoich nawyków migracyjnych - informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

reklama

Wzdłuż linii kolejowych zarządzanych przez PLK działa ok. 1070 takich urządzeń, zabezpieczają prawie 65 km linii kolejowych, m.in. Warszawa Gdańsk (lk9) czy Warszawa-Katowice (lk1).  Wybór lokalizacji do montażu UOZ dokonywany jest we współpracy z miejscowymi nadleśnictwami, kołami łowieckimi i dyrekcjami parków.

reklama

PKP PLK jako pierwsze w Europie, kilka lat temu zamontowały pierwszy UOZ na odcinku między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami, gdzie znajduje się jeden z wielu naturalnych szlaków migracji zwierząt.

W ramach przebudowy kolejowych tras nie zapominają o „dzikich sąsiadach” - zwierzętach. W latach 2020-2021 przygotowano 73 przejść dla średnich zwierząt i dużych ssaków. Małe zwierzęta, w tym płazy i gady, przekraczają tory przez 37 nowych przepustów, m.in. ze specjalnymi półkami. Montaż urządzeń ochrony zwierząt między Białą Podlaską a Chotyłowem wykonano z zadania Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego „Łącząc Europę” (CEF). Łączna wartość projektów to 734,3 mln zł.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama