Prace prowadzone są w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach oraz Terespolu. Obecnie na stacji w Białej Podlaskiej przygotowywane są nowe perony i dojścia do nich. Wykonawca zakończył etap rozbiórki i wywóz starych materiałów. Zdemontowano tam ponad 24 km torów oraz sieci trakcyjnej. Rozpoczęto obecnie pracę nad nowym przejściem podziemnym. W planach przewidziano szyby windowe oraz schody. Tam też zostanie wykorzystane około 120 ton stali. W Małaszewiczach natomiast jest już gotowy nowy peron z antypoślizgową nawierzchnią i liniami dla osób słabowidzących.
Prace nabierają tempa
– Zamontowano dwie wiaty oraz oświetlenie i oznakowanie. Ułożone są nowe tory i zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Trwa budowa drugiego peronu. Wykonawca ustawił już ściankę peronu. Kontynuowane są rozbiórki starych torów i gromadzony jest materiał do modernizacji – mówi Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK S.A.
Prace trwają też na stacji Terespol, gdzie na chwilę obecną zdemontowano częściowo dwa perony, ponad 5 km torów oraz sieć trakcyjną. Obecnie przebudowywane jest przejście podziemne.
– Obiekt będzie wyposażony w windy, które ułatwią obsługę osobom o ograniczonej mobilności. Trwa też ustawianie słupów trakcyjnych i demontowane są stare tory. Wykonawca rozpoczął roboty ziemne oraz odwodnieniowe – dodaje Jakubowski.
Nowy przystanek na linii
Mieszkańcy Białej Podlaskiej skorzystają też z nowego przystanku "Biała Podlaska Rozrządowa" który będzie znajdować się w pobliżu osiedli mieszkaniowych oraz Państwowej Szkoły Wyższej im. papieża Jana Pawła II przy ul. Sidorskiej.
– Mieszkańcy wschodniej części miasta nie będą musieli dojeżdżać do głównego dworca pkp. Stacja ulokowana jest blisko uczelni, ale i terenów strefy ekonomicznej, na której rozwój liczymy. Może to być dobry przyczynek komunikacyjny, by pracownicy strefy w przyszłości mogli korzystać z tej stacji – mówi Adam Chodziński, wiceprezydent Białej Podlaskiej.
Szykuje się też budowa nowego wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Lubelskiej. Obiekt będzie miał 4,6 metra wysokości i zapewni sprawny przejazd samochodów. Wraz z urzędem miasta zostanie zbudowany wlot do tunelu z ronda w ciągu ulicy Lubelskiej, a także wlot na rondo przy ul.Winiarskiej. Będzie też miejsce dla rowerzystów, ponieważ wzdłuż ulicy Witoroskiej powstanie 400 m ścieżki rowerowej. Poza tym przy tunelu zostanie zamontowane oświetlenie LED. Całość inwestycji w tym przypadku opiewa na 7,38 mln zł. Prace ruszą jeszcze w sierpniu tego roku.
Dostosowanie do inwestycji
– Udział miasta będzie polegał na dostosowaniu układu komunikacyjnego do elementów infrastruktury, które wybuduje pkp. Będzie też budowana ul. Koncertowa w okolicach wiaduktu, która będzie służyła jako zbiorcza droga komunikacyjna z pozostałą częścią miasta. Będą tam chodniki i ścieżka rowerowa. Przejazd kolejowy w trakcie prac nie będzie zamknięty. Utrudnienia jednak pojawią się za jakiś czas, ale będzie organizowany objazd – dodaje Chodziński.
Zakończenie całości inwestycji planowane jest na sierpień 2020 roku. Wtedy też pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, natomiast towarowe do 120 km/h, co skróci w znaczny sposób czas przejazdu. Inwestycja jednak poprawi komfort podróży. Koszt inwestycji wynosi 555,5 mln zł, a kwota dofinansowania to 546 mln zł.