Oprócz kompleksowej modernizacji układów torowych, budowy dwóch zestawów torów rozrządowych, systemów sterowania ruchem kolejowym, cztero- lub pięciokrotnego zwiększenia liczby obsługiwanych pociągów, projekt zakłada też m.in. budowę wiaduktu na przejeździe w Kobylanach i odbudowanie kładki nad torami w Małaszewiczach. Jak informuje wójt Krzysztof Iwaniuk, koszt całego projektu to ok. 4 miliardy złotych. Ma być finansowany przez Unię Europejską.
- Po 70 latach doczekamy się najprawdopodobniej kompleksowej modernizacji Małaszewicz, Kobylan - mówi Iwaniuk. - Myślę, że nasze aktywne uczestnictwo miało duże znaczenie - podkreśla.
Gdyby inwestycja doszła do skutku, objęłaby tereny Terespola, gmin Terespol, Zalesie, aż do gminy Piszczac. - My byliśmy dotychczas bardzo aktywni. Teraz jest szansa dla naszych sąsiadów, których zachęcamy do działań - dodaje wójt.
- Spotkanie jest pewnym finałem naszej żmudnej pracy codziennej. To ciągle etap koncepcji - podsumowuje. - Teraz najważniejsze, żeby inwestycja była spisana i przesądzona. Na razie wszystkie znaki na niebie i ziemi mówią, że tak będzie. I bardzo dobrze - mówi Iwaniuk.
Pierwszy będzie wiaduktPodczas spotkania projektanci z biura projektowego Systra S.A. przedstawili stan prac. Najbardziej zaawansowane prace projektowe dotyczą właśnie budowy wiaduktu. Inwestycja miałaby się rozpocząć od robót w tym zakresie. Prezes Spółki Cargotor Sp. z o.o. poinformował zebranych, że I etap modernizacji infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze planowany jest na lata 2022-2023, a II etap na lata 2024-2028.
Ustalenia trwają już wiele miesięcy. - Niedługo planujemy to wszystko spisać, propozycję umowy ma przygotować Cargotor - mówi Krzysztof Iwaniuk. - Wykupimy grunty i ustalimy zasady rozliczeń - dodaje.
Nie są znane szacunkowe koszty budowy wiaduktu. Jak zaznacza wójt, gmina nie będzie w inwestycji uczestniczyć finansowo.
(…)
Więcej w elektronicznym (CZYTAJ TUTAJ) i papierowym wydaniu Wspólnoty (dostępnym w punktach sprzedaży).