reklama

Gigantyczny skaner nadal przechodzi próby

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Służba Celna

Gigantyczny skaner nadal przechodzi próby - Zdjęcie główne
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

KulturaUroczyście oddane we wrześniu w Terespolu najnowocześniejsze w Europie urządzenie rentgenowskie do prześwietlania pociągów towarowych jeszcze jest ...testowane.

Niedawno w oddalonych o kilka kilometrów od granicy i skanera małaszewickiego terminala celnicy wykryli przemyt warty ponad 700 tys. zł.

Okazało się, że w jednym z kontenerów nieznani sprawcy ukryli 55 tys. paczek papierosów bez polskich znaków akcyzy. Spakowana do tekturowych pudeł kontrabanda jechała razem z legalnym towarem.

Minęło trzy miesiące, od kiedy jedyny tego typu w Europie gigantyczny skaner oficjalnie oddano do użytku. Oficjalnie, bo w praktyce skaner w Terespolu jest nadal testowany przez Służbę Celną. Trwają próby przed podpisaniem protokołu końcowego odbioru i dokonaniem ostatecznej płatności za inwestycję.

Ostatnie tygodnie, to okres bardzo intensywnych szkoleń funkcjonariuszy, którzy obsługują urządzenie RTG. Są to wymagane prawem szkolenia, odbywane pod okiem instruktorów - m.in. szkolenie z analizy obrazu powstałego w wyniku skanowania pociągu, szkolenia z obsługi akceleratora, atomistyczne, serwisowe itp. Skaner w Terespolu to najnowocześniejsza technologia, jaką obecnie dysponujemy jako Służba Celna

- informuje Marzena Siemieniuk, rzecznik Izby Celnej i zdradza, że podczas testowych prześwietleń pociągów nie stwierdzono prób przemytu. Odbiór końcowy inwestycji (w tym podpisanie protokołu z testowania) planowany był na 29 listopada. Nadal jednak trzeba finalizować wiele formalności.

W Izbie Celnej dowiedzieliśmy się, że ostatecznie trwa podpisywanie protokołów, a za tydzień lub dwa zakończy się rozruch urządzenia za 21 mln zł, który umożliwia prześwietlanie pociągów towarowych aż na trzech torach. Obiekt warty ok. 21 mln zł zaprojektowała i wybudowała chińska firma Nuctech Warsaw Company Limited. Urządzenie rentgenowskie ma prześwietlać wolno jadące pociągi, w tym także określać, czy w wagonach są dodatkowe skrytki konstrukcyjne.

Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

logo