reklama
reklama

Przeterminowana obiecanka o darmowej komunikacji. "Program wyborczy prezydenta na obecną kadencję tego nie przewiduje"

Opublikowano:
Autor:

Przeterminowana obiecanka o darmowej komunikacji. "Program wyborczy prezydenta na obecną kadencję tego nie przewiduje" - Zdjęcie główne

W bialskich autobusach jest tłoczno, nawet z droższymi biletami

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje bialskieWe wrześniu 2018 roku przy kolorowej planszy ówczesny kandydat Koalicji Obywatelskiej na bialskiego prezydenta Michał Litwiniuk obiecywał darmową komunikację dla uczniów. Minęło prawie siedem lat, bezpłatnych przejazdów nie ma, a urząd przyznaje wprost: spełnienia tej obietnicy nie będzie.
reklama

Tamto zapewnienie na pl. Wolności podziałało, tysiące bialczan poparły polityka z bogatymi propozycjami i został prezydentem. Mijały miesiące i lata, przeszła kadencja i zaczęła się druga. Kilkakrotnie przypominaliśmy głośne zapewnienie z 2018 roku przy okazji m.in. podwyżek cen biletów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.

Kiedy w październiku 2024 roku Rada Miasta zatwierdzała podniesienie od 1 stycznia stawek za bilety o 15 proc. w jednej strefie i o 45 proc. przy zmianie strefy, radny Adam Chodziński przypomniał prezydentowi, że nie dotrzymał obietnicy, gdy wraz ze swoimi kolegami z Platformy Obywatelskiej przed poprzednią kadencją zapowiadał wprowadzenie bezpłatnej komunikacji dla uczniów. Wskazał na przykład Chełma, w którym było możliwe wprowadzenie darmowej komunikacji.

reklama

Petycja pamiętliwego blogera

W obecnym roku do tematu powrócił znany bialski prawnik i bloger dr Andrzej Halicki, autor wielu książek i publikacji o bialskim samorządzie. Na początku stycznia skierował petycję do prezydenta postulując jak najszybszą realizację jego obietnicy wyborczej zapewniającej darmową komunikację dla uczniów, a w dalszej kolejności dla wszystkich mieszkańców. Przypomniał, iż pomimo upływu ponad sześciu lat, obietnica nie została zrealizowana.

 - To kwestia wiarygodności, odpowiedzialności za dane słowo, honoru - zaznaczył doktor. Wyliczył ponad 20 miast, w których wprowadzono bezpłatne przejazdy. Wskazał na pożytki ekologiczne i zmniejszenie korków w mieście.

Odpowiedź po trzech miesiącach: COVID, wojna i strategia

Po upływie prawie trzech miesięcy, już w kwietniu, odpowiedzi udzieliła mu Justyna Gorczyca, zastępca prezydenta.

reklama

- Program wyborczy Prezydenta Miasta Biała Podlaska Michała Litwiniuka na obecną kadencję nie przewiduje wprowadzenia bezpłatnej komunikacji – pani wiceprezydent określiła teraźniejszą sytuację.

Zauważyła, iż MZK w Białej Podlaskiej sp. z o.o. od początku pierwszej kadencji prezydenta Michała Litwiniuka podejmuje działania prowadzące do ustabilizowania finansów spółki. Przypomniała COVID-19, wojnę tuż za naszą wschodnią granicą oraz szeroko omówiła strategię MZK.

 - Należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcemy rozwijać komunikację miejską, czy ją ograniczać. Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji w kilku miastach w Polsce doprowadziło do redukcji liczby kursów. Biała Podlaska jest rozległym miastem z potencjałem rozwoju, więc należy zadbać, aby zarówno poprzez działanie spółki, Prezydenta Miasta Biała Podlaska oraz Rady Miasta Biała Podlaska komunikację rozwijać – argumentowała wiceprezydent.

reklama

Wyliczyła też nowe rozwiązania.

- Zostanie zakupionych 12 fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych z napędem elektrycznym wraz z infrastrukturą do ładowania i systemem monitorowania pracy ładowarek. Ponadto projekt obejmuje także zakup tablic dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomatów i doposażenie części wiat przystankowych w monitoring - podkreśliła. 

Zaznaczyła, iż wartość całego projektu wynosi 81,9 mln zł, z czego 55,3 mln zł zł pochodzi z Unii Europejskiej, a Biała Podlaska sięgnęła po takie dotacje jako jedno z pierwszych miast Polski Wschodniej, a pierwsze w województwie lubelskim.

Smutna refleksja

Autor petycji skomentował to na swoim "Blogu obywatelskim" (akurat obchodzi rocznicę jego utworzenia):

- Mamy więc argumentację głównie natury ekonomicznej. A co z promocją zdrowego stylu życia, oddziaływaniem darmowej komunikacji na ograniczenie korków w mieście, redukcją emisji zanieczyszczeń generowanych przez samochody? Takie cele przyświecały władzom kilkudziesięciu polskich miastach, w których funkcjonuje darmowa komunikacja publiczna. W Białej Podlaskiej jej nie będzie - zakończył smutną refleksją.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo