reklama

Przeterminowana obiecanka o darmowej komunikacji. "Program wyborczy prezydenta na obecną kadencję tego nie przewiduje"

Opublikowano:
Autor: Marek Pietrzela

Przeterminowana obiecanka o darmowej komunikacji. "Program wyborczy prezydenta na obecną kadencję tego nie przewiduje" - Zdjęcie główne

W bialskich autobusach jest tłoczno, nawet z droższymi biletami

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Informacje bialskieWe wrześniu 2018 roku przy kolorowej planszy ówczesny kandydat Koalicji Obywatelskiej na bialskiego prezydenta Michał Litwiniuk obiecywał darmową komunikację dla uczniów. Minęło prawie siedem lat, bezpłatnych przejazdów nie ma, a urząd przyznaje wprost: spełnienia tej obietnicy nie będzie.
reklama

Tamto zapewnienie na pl. Wolności podziałało, tysiące bialczan poparły polityka z bogatymi propozycjami i został prezydentem. Mijały miesiące i lata, przeszła kadencja i zaczęła się druga. Kilkakrotnie przypominaliśmy głośne zapewnienie z 2018 roku przy okazji m.in. podwyżek cen biletów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.

Kiedy w październiku 2024 roku Rada Miasta zatwierdzała podniesienie od 1 stycznia stawek za bilety o 15 proc. w jednej strefie i o 45 proc. przy zmianie strefy, radny Adam Chodziński przypomniał prezydentowi, że nie dotrzymał obietnicy, gdy wraz ze swoimi kolegami z Platformy Obywatelskiej przed poprzednią kadencją zapowiadał wprowadzenie bezpłatnej komunikacji dla uczniów. Wskazał na przykład Chełma, w którym było możliwe wprowadzenie darmowej komunikacji.

reklama

Petycja pamiętliwego blogera

W obecnym roku do tematu powrócił znany bialski prawnik i bloger dr Andrzej Halicki, autor wielu książek i publikacji o bialskim samorządzie. Na początku stycznia skierował petycję do prezydenta postulując jak najszybszą realizację jego obietnicy wyborczej zapewniającej darmową komunikację dla uczniów, a w dalszej kolejności dla wszystkich mieszkańców. Przypomniał, iż pomimo upływu ponad sześciu lat, obietnica nie została zrealizowana.

 - To kwestia wiarygodności, odpowiedzialności za dane słowo, honoru - zaznaczył doktor. Wyliczył ponad 20 miast, w których wprowadzono bezpłatne przejazdy. Wskazał na pożytki ekologiczne i zmniejszenie korków w mieście.

Odpowiedź po trzech miesiącach: COVID, wojna i strategia

Po upływie prawie trzech miesięcy, już w kwietniu, odpowiedzi udzieliła mu Justyna Gorczyca, zastępca prezydenta.

reklama

- Program wyborczy Prezydenta Miasta Biała Podlaska Michała Litwiniuka na obecną kadencję nie przewiduje wprowadzenia bezpłatnej komunikacji – pani wiceprezydent określiła teraźniejszą sytuację.

Zauważyła, iż MZK w Białej Podlaskiej sp. z o.o. od początku pierwszej kadencji prezydenta Michała Litwiniuka podejmuje działania prowadzące do ustabilizowania finansów spółki. Przypomniała COVID-19, wojnę tuż za naszą wschodnią granicą oraz szeroko omówiła strategię MZK.

 - Należy sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcemy rozwijać komunikację miejską, czy ją ograniczać. Wprowadzenie bezpłatnej komunikacji w kilku miastach w Polsce doprowadziło do redukcji liczby kursów. Biała Podlaska jest rozległym miastem z potencjałem rozwoju, więc należy zadbać, aby zarówno poprzez działanie spółki, Prezydenta Miasta Biała Podlaska oraz Rady Miasta Biała Podlaska komunikację rozwijać – argumentowała wiceprezydent.

reklama

Wyliczyła też nowe rozwiązania.

- Zostanie zakupionych 12 fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych z napędem elektrycznym wraz z infrastrukturą do ładowania i systemem monitorowania pracy ładowarek. Ponadto projekt obejmuje także zakup tablic dynamicznej informacji pasażerskiej, biletomatów i doposażenie części wiat przystankowych w monitoring - podkreśliła. 

Zaznaczyła, iż wartość całego projektu wynosi 81,9 mln zł, z czego 55,3 mln zł zł pochodzi z Unii Europejskiej, a Biała Podlaska sięgnęła po takie dotacje jako jedno z pierwszych miast Polski Wschodniej, a pierwsze w województwie lubelskim.

Smutna refleksja

Autor petycji skomentował to na swoim "Blogu obywatelskim" (akurat obchodzi rocznicę jego utworzenia):

- Mamy więc argumentację głównie natury ekonomicznej. A co z promocją zdrowego stylu życia, oddziaływaniem darmowej komunikacji na ograniczenie korków w mieście, redukcją emisji zanieczyszczeń generowanych przez samochody? Takie cele przyświecały władzom kilkudziesięciu polskich miastach, w których funkcjonuje darmowa komunikacja publiczna. W Białej Podlaskiej jej nie będzie - zakończył smutną refleksją.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo