W poprzednim numerze "Wspólnoty" informowaliśmy o rosnącym wykluczeniu komunikacyjnym uboższej ludności pow. bialskiego. Nagle lokalna firma przewozowa ze Świdnika podjęła decyzję, że nie będzie realizować 23 kursów, w tym 10. do Terespola.
Starosta deklaruje pomoc
Dariusz Teleszko, dyrektor wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego w Białej Podlaskiej, poinformował nas, że w 2022 r. do powiatu bialskiego wpłynie nie więcej niż 131 tys. zł dopłaty ze środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Na podstawie umowy zawartej z wojewodą lubelskim, dofinansowane są 4 linie komunikacyjne.
Dwie linie po dwa kursy na trasie Międzyrzec – Zasiadki – Międzyrzec oraz Międzyrzec – Strzakły obsługuje PKS Międzyrzec. Garden Service zaś obsługuje dwa kursy na trasie Terespol – Janów Podlaski oraz cztery Kodeń – Terespol.
– Starosta Bialski poinformował prezesa Garden Service Jacka Przybysza, iż powiat, zgodnie z ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie drogowym, obowiązany jest ogłaszać z rocznym wyprzedzeniem zamiar świadczenia przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Oznacza to, że w 2022 r. powiat bialski może realizować tylko przewozy na liniach zawartych w ogłoszeniu z dnia 28 czerwca 2021 r., (ze zm. z dnia 30.09.2021 r.) – tłumaczy dyr. Dariusz Teleszko.
CZYTAJ RÓWNIEŻ : Powiat bialski : Odpowiedzą za kradzież podczas przeładunku towaru
Dodaje, że starosta proponował prezesowi Gardenu ponowne rozmowy z gminami i ewentualnie utworzenie związków międzygminnych, jako najszybsze rozwiązanie problemu i ewentualne otrzymanie dotacji z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych.
– Jednostki samorządowe, które w ostatnich dwóch latach nie organizowały przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, mogą zacząć je organizować bez konieczności ogłaszania zamiaru świadczenia przewozów z rocznym wyprzedzeniem. Jednocześnie starosta bialski zadeklarował gminom pomoc przy składaniu wniosków, jak i rozliczeniu dopłat do przewozów – wyjaśnia dyrektor.
Czy ludziom wystarczy odwagi?
Na stronie internetowej Gardenu wielu podróżnych wskazywało, że likwidowane połączenia są bardzo potrzebne.
Osoby zainteresowane mogą w formie petycji, czy poprzez swoich radnych apelować do wójtów o odtworzenie połączeń z wykorzystaniem dotacji z funduszu, powiatu i gmin, aby firma przewozowa nie musiała dokładać do kursów. Czy jednak ludziom wystarczy odwagi?
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.