reklama
reklama

Nowe bialskie osiedla spięte arterią

Opublikowano:
Autor:

Nowe bialskie osiedla spięte arterią - Zdjęcie główne

Otwieranie drogi na chodniku i ścieżce rowerowej. Najszybciej cięła pani wiceprezydent

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje bialskieBiała Podlaska zyskała ładny fragment arterii komunikacyjnej z ponad 800-metrowym odcinkiem ul. Armii Krajowej, po którym ruszyła nawet nowa miejska linia autobusowa. Dwupasmowa droga łączy kilka osiedli mieszkaniowych w ostatnich latach wybudowanych przez deweloperów.
reklama

Gdy już nad Białą Podlaską w czwartek przeszła burza, nastąpiło uroczyste otwarcie i poświęcenie arterii dwupasmowej z turbinowym rondem na skrzyżowaniu z ulicą Żeromskiego.

Inwestycja za 16,8 mln zł

- Ta arteria komunikuje najdynamiczniej rozwijający się kwartał miasta. Biała Podlaska się rozwija. Deweloperzy budują bardzo dużo mieszkań, wszystkie się sprzedają. Wraz z rozwojem miasta musi postępować rozwój naszego układu komunikacyjnego – powiedział nam prezydent przed oficjalnym otwarciem odcinka ul. Armii Krajowej.

Jeszcze przy opadach odchodzącej burzy przemawiał, dziękując za pracę przy tej inwestycji zespołowi swoich urzędników z ratusza, radnym, inwestorowi nadzoru i szczególnie wykonawcy - Przedsiębiorstwu Robót Drogowych. 

- Działamy, jak obiecaliśmy, zmieniamy Białą Podlaską dla was, spełniamy marzenia o dynamicznym rozwoju Białej Podlaskiej. Oto nadszedł moment dokonania odbioru jednej z największych inwestycji drogowych: budowy ponad 800 m drogi dwupasmowej z dwoma pasmami ruchu, z prawie 100 miejscami postojowymi, prawie dwoma kilometrami chodników i jednym km drogi rowerowej – wyliczał prezydent. Dodał także, że obok nasadzono 82 drzewa, wiele bylin i zasiano trawniki. Wybudowano cenne rondo turbinowe na skrzyżowaniu z ul. Żeromskiego. Mówca podkreślił, że nowy odcinek ul. Armii Krajowej rozciąga się między ulicami Pileckiego i Francuską.

Michał Litwiniuk wspomniał, że koszt tej inwestycji wyniósł 16,8 mln zł, w tym ok. 13,1 mln zł pochodziło z budżetu Państwa za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Prezydent pominął, że chodzi o dotację z Polskiego Ładu...

Przecięto tradycyjną wstęgę, a ks. dziekan Marian Danieluk poświecił nowy chodnik i ścieżkę rowerową obok przedszkola.

Przy nowym odcinku ulicy powstały zadaszenia przystankowe i ruszyły tamtędy autobusy miejskie. Obok wznoszone są nowe bloki.

Rondo turbinowe

Ten trzeci odcinek ul. Armii Krajowej rozpoczęto budować w maju 2022 r. i zamierzano zakończyć w 2023 r. Leszek Horeglad, prezes PRD, wyjaśnił nam, że trzeba było zmienić projekt ronda na skrzyżowaniu z ul.Żeromskiego z ronda dwupasmowego na turbinowe.

- Namówiłem pana prezydenta na przeprojektowanie ronda. Potrzebne było przerwanie prac na pół roku, aby przez 20 lat już nie wracać do sprawy. Przy zapowiadanej na przyszły rok budowie ul. Żeromskiego trzeba byłoby rozwalać tamto rondo. W nowym terminie umówionym zmieściliśmy się z harmonogramem – wyjaśnił nam prezes Leszek Horeglad. Nie ukrywał zadowolenia z wykonanej inwestycji. Podkreślił, że ten fragment miasta przypomina mu warszawskie Nowe Kabaty.

Prezydent był szczególnie zadowolony z wykonanego ronda turbinowego, obok którego postanowiono zorganizować uroczyste otwarcie arterii. Nowością w Białej Podlaskiej było też uruchomienie następnego dnia po zakończeniu inwestycji nowej linii autobusowej "L" na oddanej ulicy. W weekendy zastąpią ją na nowej trasie wydłużone linie "C" i "T".

Dotąd nowe osiedla pewnie z tysiącem mieszkańców prawie nie miały dostępu do komunikacji miejskiej.

- Jest nowa arteria komunikacyjna, zatem odpowiadamy na potrzeby mieszkańców. Wprowadzamy nową linię L. Od pętli na ul. Francuskiej poprzez Armii Krajowej, Okopową, Królowej JadwigiGlinki, Akademicką, Artyleryjską, Zamkową, Narutowicza, al. Tysiąclecia, Brzeską, Jana Pawła II na Francuską. Rano zabierzemy z osiedli dzieci do podstawówek, młodzież do liceów i studentów do AWF, po południu odwieziemy do domów  – tłumaczy Krzysztof Trochimiuk, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Dodaje, że także nową ulicą w weekendy pojadą autobusy linii C i T.

Zapytany przez nas, czy w sumie w mieście przybędzie nowych autobusów i kursów, nie potwierdza. Przyznaje, że te zmiany nastąpią dzięki działaniom organizacyjnym, ale będą ostrożne, aby nie "wozić powietrza"...

Michał Litwiniuk, prezydent Białej Podlaskiej: W 2019 r., mając świadomość o wyzwaniach, postanowiłem o budowie dwupasmowego drugiego odcinka u. Armii Krajowej pomiędzy ulicami Fieldorfa i Pileckiego. Następnie czyniłem starania o dofinansowanie kolejnego odcinka. Rozpoczynając kolejną kadencję, zamykam wielki dwuodcinkowy etap na najbardziej rozwijającym się w budownictwo mieszkalne kwartale Białej Podlaskiej. Rozwijamy miasto. Jak obiecywaliśmy, ten proces kontynuujemy. W tej chwili trwają inwestycje drogowe o wartości kilkudziesięciu milionów złotych. To efekt tak dobrze ocenianej naszej polityki dynamicznego, ale zrównoważonego rozwoju.

Krzysztof Trochimiuk, prezes MZK: Musimy wybadać, czy będą pasażerowie. Jeśli będzie potrzeba, to zwiększymy liczbę kursów. Patrzymy, czy powtarzają się sygnały od ludzi. Nie chcieliśmy wprowadzać od razu dwóch linii i wozić powietrze, jak to było kiedyś w innej części miasta, na ul. Północnej.

Leszek Horeglad, prezes PRD S.A.: Już w 2015 r. zaczęliśmy budowę pierwszego odcinka ul. Armii Krajowej. Po dziewięciu latach ukończyliśmy trzeci odcinek. Zrobiliśmy go, jak książka pisze. Jestem dumny ze swojej firmy i z roboty. Pracujemy na bardzo dobrych materiałach, o które zabiegamy z rocznym wyprzedzeniem. Już w tym roku nie są dostępne na rynku. Mnie się serce cieszy, że coś tak dobrego nam wyszło. Najważniejsi w mojej firmie są ludzie. W całej naszej grupie zatrudniamy ok. 300 osób.

Marek Pietrzela

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama