reklama
reklama

Gigantyczny poślizg przebudowy LCS Terespol. A miało pójść jak z płatka

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Gigantyczny poślizg przebudowy LCS Terespol. A miało pójść jak z płatka - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje bialskieAż do końca 2022 r. mają potrwać opóźnione prace na linii kolejowej E 20 na etapie III – LCS Terespol. To już kolejne przesunięcie zakończenia prestiżowej inwestycji krajowej.
reklama

Przed kilkoma laty wydawało się, że warty 131 mln euro projekt, na który pozyskano olbrzymie dofinansowanie UE, sięgające 83,6 proc. z funduszu "Łącząc Europę", pójdzie jak z płatka.

Miało być w latach 2017-2020

Pierwotnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały realizację projektu na lata 2017–2020. Zapowiadały w ramach budowy Lokalnego Centrum Sterowania Terespol przebudowanie peronów, układów torowych i drogowych, instalacji, sieci trakcyjnych. Obiecywano, że linia między Białą i Terespolem będzie wyglądała tak, jak wcześniej wykonana jej pozostała część do Warszawy. W 2017 r. PKP PLK optymistycznie informowały, że prace na najważniejszym korytarzu transportowym w układzie równoleżnikowym w naszym kraju zakończą się w sierpniu 2020 r. W miarę szybko w Terespolu i Małaszewiczach powstały po dwa nowe perony. Zbudowano też jeden nowy peron wyspowy w Białej Podlaskiej. Powstała tam także główna konstrukcja przejścia podziemnego od strony ul. Dokudowskiej. Minął docelowy sierpień 2020 r., a roboty się ślimaczyły. Obiecywano, że w 2021 r. będzie wykonany bialski peron nr 1 i drugą część przejścia podziemnego od strony dworca.PKP PLK przyznawały, że wykonawca tej gigantycznej inwestycji, czyli firma Trakcja S.A., ma problemy z finansami. Jednak rzecznik prasowy tej spółki zaprzeczał w mediach, aby były jakiekolwiek kłopoty z zaległymi płatnościami dla wykonawców.

reklama

 

WIĘCEJ INFORMACJI Z BIAŁEJ ZNAJDZIESZ TUTAJ.

Z informacji publikowanych na portalu Trakcja S.A. wynika, iż firma musiała przyśpieszyć kompleksową odbudowę stacji Warszawa Główna, która wznowiła obsługę pasażerów 14 marca 2021 r.  Ta jedna z największych spółek działających w sektorze budownictwa infrastrukturalnego oraz energetyki w Polsce prowadziła równocześnie kilka innych prestiżowych inwestycji, m.in. na odcinku międzynarodowej trasy Via Baltica. Miała kłopot z odstąpieniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od wykonywania przez tę firmę rozbudowy części drogi krajowej nr 22... Nie wszyscy inwestorzy zgadzają się z przesuwaniem harmonogramu robót.

reklama

Trudne warunki gruntowe

Zapytany przez nas o przyczyny opóźnień z zakończeniem inwestycji kolejowej na trasie Terespol-Biała Podlaska, Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przyznał, że jest wiele problemów.

– Na realizację prac wpłynęły trudne warunki gruntowe występujące przy przejściu podziemnym na stacji Biała Podlaska oraz szereg niezidentyfikowanych kolizji z infrastrukturą podziemną. Bezpośrednie przełożenie na tempo wykonywanych robót ma też kondycja firmy Trakcja S.A. Wydłużenie realizacji projektu wynika również z przyczyn obiektywnych m.in. rozszerzenia prac na styku infrastruktury PLK i Cargotoru – wyjaśnił.

reklama

Zaznaczył, że jednocześnie PLK procedują rozszerzenie projektu o budowę dodatkowego toru między infrastrukturą PLK i Cargotor w rejonie posterunku odgałęźnego Magdalenka (w ramach rozbudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze), aby zwiększyć możliwości przewozu towarów na sieci kolejowej.

– PLK prowadzą rozmowy z wykonawcą, firmą Trakcja S.A. na temat podpisania aneksu do umowy. Aneks wydłużający termin realizacji projektu pn. "Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol" wymaga szczegółowych uzgodnień – podkreśla Rafał Wilgusiak.

Do końca 2022 roku

Zapytaliśmy przedstawiciela PKP PLK o zakres jeszcze nie zakończonych robót i termin ich sfinalizowania.

– Do wykonania pozostały prace na stacji Biała Podlaska: dokończenie robót przy peronie wyspowym (nr 2), dokończenie budowy przejścia podziemnego, modernizacja peronu przydworcowego (nr 1), przebudowa parzystej strony stacji (od strony dworca) oraz dokończenie budowy przystanku Biała Podlaska Wschodnia – wyliczył Rafał Wilgusiak.

Zaznaczył, że kontynuowane są prace w zakresie sterowania ruchem kolejowym w nowo wybudowanych nastawniach w Terespolu i Małaszewiczach.

– Planujemy zrealizować wszystkie prace do końca 2022 roku – zapewnił przedstawiciel spółki kolejowej.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama