Przed kilkoma laty wydawało się, że warty 131 mln euro projekt, na który pozyskano olbrzymie dofinansowanie UE, sięgające 83,6 proc. z funduszu "Łącząc Europę", pójdzie jak z płatka.
Miało być w latach 2017-2020
Pierwotnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaplanowały realizację projektu na lata 2017–2020. Zapowiadały w ramach budowy Lokalnego Centrum Sterowania Terespol przebudowanie peronów, układów torowych i drogowych, instalacji, sieci trakcyjnych. Obiecywano, że linia między Białą i Terespolem będzie wyglądała tak, jak wcześniej wykonana jej pozostała część do Warszawy. W 2017 r. PKP PLK optymistycznie informowały, że prace na najważniejszym korytarzu transportowym w układzie równoleżnikowym w naszym kraju zakończą się w sierpniu 2020 r. W miarę szybko w Terespolu i Małaszewiczach powstały po dwa nowe perony. Zbudowano też jeden nowy peron wyspowy w Białej Podlaskiej. Powstała tam także główna konstrukcja przejścia podziemnego od strony ul. Dokudowskiej. Minął docelowy sierpień 2020 r., a roboty się ślimaczyły. Obiecywano, że w 2021 r. będzie wykonany bialski peron nr 1 i drugą część przejścia podziemnego od strony dworca.PKP PLK przyznawały, że wykonawca tej gigantycznej inwestycji, czyli firma Trakcja S.A., ma problemy z finansami. Jednak rzecznik prasowy tej spółki zaprzeczał w mediach, aby były jakiekolwiek kłopoty z zaległymi płatnościami dla wykonawców.
WIĘCEJ INFORMACJI Z BIAŁEJ ZNAJDZIESZ TUTAJ.
Z informacji publikowanych na portalu Trakcja S.A. wynika, iż firma musiała przyśpieszyć kompleksową odbudowę stacji Warszawa Główna, która wznowiła obsługę pasażerów 14 marca 2021 r. Ta jedna z największych spółek działających w sektorze budownictwa infrastrukturalnego oraz energetyki w Polsce prowadziła równocześnie kilka innych prestiżowych inwestycji, m.in. na odcinku międzynarodowej trasy Via Baltica. Miała kłopot z odstąpieniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad od wykonywania przez tę firmę rozbudowy części drogi krajowej nr 22... Nie wszyscy inwestorzy zgadzają się z przesuwaniem harmonogramu robót.
Trudne warunki gruntowe
Zapytany przez nas o przyczyny opóźnień z zakończeniem inwestycji kolejowej na trasie Terespol-Biała Podlaska, Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przyznał, że jest wiele problemów.
– Na realizację prac wpłynęły trudne warunki gruntowe występujące przy przejściu podziemnym na stacji Biała Podlaska oraz szereg niezidentyfikowanych kolizji z infrastrukturą podziemną. Bezpośrednie przełożenie na tempo wykonywanych robót ma też kondycja firmy Trakcja S.A. Wydłużenie realizacji projektu wynika również z przyczyn obiektywnych m.in. rozszerzenia prac na styku infrastruktury PLK i Cargotoru – wyjaśnił.
Zaznaczył, że jednocześnie PLK procedują rozszerzenie projektu o budowę dodatkowego toru między infrastrukturą PLK i Cargotor w rejonie posterunku odgałęźnego Magdalenka (w ramach rozbudowy Rejonu Przeładunkowego Małaszewicze), aby zwiększyć możliwości przewozu towarów na sieci kolejowej.
Do końca 2022 roku
Zapytaliśmy przedstawiciela PKP PLK o zakres jeszcze nie zakończonych robót i termin ich sfinalizowania.
– Do wykonania pozostały prace na stacji Biała Podlaska: dokończenie robót przy peronie wyspowym (nr 2), dokończenie budowy przejścia podziemnego, modernizacja peronu przydworcowego (nr 1), przebudowa parzystej strony stacji (od strony dworca) oraz dokończenie budowy przystanku Biała Podlaska Wschodnia – wyliczył Rafał Wilgusiak.
Zaznaczył, że kontynuowane są prace w zakresie sterowania ruchem kolejowym w nowo wybudowanych nastawniach w Terespolu i Małaszewiczach.
– Planujemy zrealizować wszystkie prace do końca 2022 roku – zapewnił przedstawiciel spółki kolejowej.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.