reklama
reklama

Bizancjum promocyjne. Popis z samorządowej kasy

Opublikowano:
Autor:

Bizancjum promocyjne. Popis z samorządowej kasy - Zdjęcie główne

Podczas niedawnej powiatowej imprezy "Dobre, bo Bialskie" fetowano 20-lecie współpracy z zaprzyjaźnionymi powiatami zagranicznymi: powiatem Oberhavel (Niemcy), rejonem wileńskim (Litwa) oraz rejonem samborskim (Ukraina). Na zdjęciu delegacje zagraniczne przybyłe do Białej Podlaskiej

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje bialskiePow. bialski ograniczył w budżecie wydatki na promocję z zaplanowanych prawie 781 tys. zł w 2024 r. do 660 tys. zł w 2025 r., ale nadal bije pod tym względem rekordy, nie tylko w woj. lubelskim. Ma także ma o wiele więcej pieniędzy na ten cel niż największy pod względem powierzchni w Polsce powiat białostocki!
reklama

Zestawienia szokują. Na promocję w 2025 r. zaplanowano w powiecie chełmskim 210,5 tys. zł, w puławskim 377 tys. zł, w zamojskim 398 tys. zł oraz w mieście Biała Podlaska 302 tys. zł.

Największy pod względem powierzchni w kraju powiat białostocki potrzebuje na ten cel w obecnym roku 310 tys. zł. Trzeci w kolejności, z najbardziej rozległych w Polsce powiatów, bialski zaciągnął pasa i zamiast 780 740,90 zł (w budżecie na rok wyborczy 2024), ma wydzielone w wydatkach jako promocyjne na 2025 r... tylko 660,070 zł!

Znany z krytycyzmu radny powiatu bialskiego Marek Uściński od co najmniej kilkunastu lat wskazywał na niedobry zwyczaj szafowania pieniędzmi podatników na rozdętą promocję.

– Mamy istne Bizancjum! Impreza goni imprezę, uczestnicy biesiad z przejęciem opowiadają o bogatych stołach. Nie brakuje okazji. Jeszcze za poprzedniego pana starosty pytałem, czy dzięki tej promocji spadło bezrobocie, czy przybyło nowych miejsc pracy. Pytania pozostają nadal aktualne – mówi radny Marek Uściński.

reklama

Powiat ma gest!

Na co trafiają wydatki promocyjne w pow. bialskim? Najwięcej, bo aż 511,5 tys. zł przeznacza się na zakupy usług, w tym m.in.: druk miesięcznika "Gościniec Bialski", usługi drukarskie, "współpracę medialną ze środkami masowego przekazu", koszty spotkań promocyjnych i konkursów oraz obsługę delegacji, w tym zagranicznych. 

Powiat bialski prowadzi bowiem ożywioną politykę zagraniczną z kilkoma partnerami w sąsiednich krajach (obecnie Niemcy, Ukraina i Litwa, a wcześniej Białoruś i Francja). Stąd też 46 tys. zł ma kosztować zakup materiałów promocyjnych, statuetek i upominków dla gości, a 58 tys. trafi na nagrody konkursowe podczas dożynek, Bialskiego Festiwalu Sękaczy i konkursu "Dobre, bo Bialskie", zaś 29,2 tys. zł kosztują wynagrodzenia i składki związane z organizacją tych i innych imprez.

reklama

Syta promocja

Co ciekawe na środki żywnościowe związane z promocją powiatu zaplanowano tylko 6 tys. zł na rok, prawdopodobnie jest to związane z tradycją dużego wspierania starostwa przez sponsorów.

Przecież w innej grupie wydatków budżetowych można przeczytać zapis: "Zakup artykułów spożywczych na potrzeby gabinetu starosty i wicestarosty – 79,67 tys. zł". Dla porównania – na delegacje pracowników starostwa przeznaczono 80 tys. zł. Radny Marek Uściński krótko komentuje: – Przypomina mi się dawne hasło z PRL – "Rząd wyżywi się sam"...

Gigantycznej promocji Starostwa Powiatowego w Białej częściowo służą także, jak i w innych samorządach, wydatki zaplanowane na kulturę. Powiat bialski zaplanował na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego w obecnym roku 426,7 tys. zł. Nie ma swojego domu kultury, a jedynie muzeum i symbolicznie dotowaną bialską bibliotekę miejską, ale potrafi obdzielić placówki kultury w większości (nie wszystkich!) spośród 19 gmin wiejskich i miejskich. Nawet miasto Siedlce dostaje dotację 3,5 tys. zł na organizację Międzynarodowego Pleneru Fotograficznego, a Terespol miał zaplanowane dofinansowanie od starosty w wysokości 5 tys. zł na Międzynarodowy Festiwal Kolęd Wschodniosłowiańskich.

reklama

W powiecie grodzkim o wiele skromniej

W Białej Podlaskiej przez ostatnie dwa lata prezydent Michał Litwiniuk miał drastycznie ograniczone fundusze na promocję. W 2023 r. opozycja zabrała z tego zadania na żywienie psów w schronisku aż 410 tys. zł z wcześniej zaplanowanej puli promocyjnej 475 tys. zł. W następnym roku już sam zaproponował, aby w budżecie na 2024 r. wydać na promocję zaledwie 140 tys. zł.

Okazuje się, że prezydent świetnie sobie poradził, opierając się na "alternatywnej promocji" za pośrednictwem instytucji kultury, szkół i sportu, a także dzięki pospolitemu ruszeniu Mistrzów Rowerowej Stolicy Polski. Wygrał wybory wraz ze swoim komitetem, zagarniając cały samorząd.

W obecnym roku w budżecie Białej Podlaskiej na "promocję jednostek samorządu terytorialnego" przeznacza się 302 tys. zł (z tego 200 tys. zł stanowią wydatki majątkowe), w tym na promocję budżetu obywatelskiego.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Wspólnota Bialska to najciekawszy, zawsze aktualny i bezstronny lokalny serwis infomacyjny. Zaglądaj do nas regularnie a nie przegapisz żadnego ważnego tematu, lub wydarzenia z Białej Podlaskiej. Pamiętaj: biala.24wspolnota.pl Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama